Opvoeden buiten de lijntjes
Je vermoedt dat je kind hoogbegaafd is. Of misschien is het al uitgesproken door een leerkracht, psycholoog of coach. En nu?
Veel ouders zitten vol vragen: Wat betekent dit voor mijn kind? Moet ik hier iets mee? Hoe weet ik zeker of het klopt? Het label ‘hoogbegaafd’ roept verwarring op, maar óók herkenning. Misschien viel je kind altijd al op, op een bijzondere manier. Misschien voel je nu: Dit verklaart zóveel.
Hoogbegaafd kind herkennen, wat zijn de signalen?
Hoogbegaafdheid is meer dan slim zijn. Het gaat ook over de manier van voelen, verwerken en verbinden. Veel kinderen met kenmerken van hoogbegaafdheid passen zich jarenlang aan, met alle gevolgen van dien. Ze leren zich ‘normaal’ te gedragen, terwijl ze zich anders voelen.
Kenmerken van een hoogbegaafd kind kunnen zijn:
– denkt sneller of dieper dan leeftijdsgenoten
– stelt onverwacht en veel kritische of filosofische vragen
– heeft een sterk rechtvaardigheidsgevoel
– voelt intens, is gevoelig voor sfeer of onrecht
– is creatief, perfectionistisch of juist faalangstig
– past zich aan op school en stort thuis in
– verveelt zich snel of haakt af bij herhaling
– begrijpt dingen intuïtief, maar legt dat moeilijk uit
Let op: niet elk hoogbegaafd kind laat álle kenmerken zien. Juist het totaalplaatje; gedrag, tempo, gevoeligheid, maakt het zichtbaar.
Waarom het soms zo lastig is om hoogbegaafdheid te herkennen.
Veel ouders twijfelen: Ik wil niet opscheppen of zoek ik iets wat er niet is? Die twijfel is begrijpelijk. Want:
– Hoogbegaafdheid wordt vaak verward met ‘slim en succesvol’. Maar veel kinderen lopen juist vast op school.
– Het gedrag van hoogbegaafde kinderen is niet altijd makkelijk: intens, kritisch, onvoorspelbaar.
– De omgeving (school, familie) herkent het niet of wuift het weg: “Iedere ouder denkt dat z’n kind bijzonder is.”
Toch is het belangrijk om je gevoel te volgen en verder te kijken. Want wat jij signaleert, kan een sleutel zijn tot rust, begrip en passende begeleiding.
Emoties bij ouders: herkenning, schuldgevoel en kracht
Het herkennen van hoogbegaafdheid bij je kind raakt vaak ook iets bij jezelf. Misschien herken je oude patronen uit je eigen jeugd. Misschien voel je spijt: Had ik dit eerder moeten zien?
We horen ouders zeggen:
“Nu snap ik eindelijk waarom ze zo snel boos wordt.”
“Hij is niet lastig , maar hij is overprikkeld.”
“Alles viel op z’n plek toen we wisten dat ze hoogbegaafd is.”
Herkenning maakt ruimte. Voor je kind, én voor jezelf als ouder.
Wat als je kind (misschien) hoogbegaafd is?
Hoogbegaafdheid erkennen is geen eindpunt. Het is een uitnodiging om opnieuw te kijken: Wat heeft mijn kind nodig om zich goed te voelen en tot bloei te komen?
Wat je kunt doen:
• Lees over hoogbegaafdheid, kies bronnen die breder kijken dan IQ
• Luister naar verhalen van andere ouders of experts
• Observeer je kind zonder oordeel: wat zie je écht en welke behoefte ligt eronder?
• Vraag hulp als je merkt dat je kind worstelt of onderpresteert
• Ga in gesprek met school, niet alleen over cijfers, maar over welbevinden
• Geef ruimte aan de gevoeligheid en intensiteit van je kind
En vooral: je hoeft het niet alleen te doen.
Hulp bij hoogbegaafdheid, voor ouder én kind.
Hoogbegaafde kinderen hebben ouders nodig die hen zien. En ouders hebben op hun beurt ondersteuning nodig bij het opvoeden van een kind dat ‘buiten de lijntjes’ denkt, voelt en doet. Bij Bureaubegaafd staan we naast je.
We helpen je om:
– gedrag beter te begrijpen
– signalen te duiden
– sterker in je rol te staan als ouder
– passende begeleiding te vinden voor je kind
Hoogbegaafdheid is geen luxeprobleem, geen etiket, geen hype.
Het is een realiteit die vraagt om een andere bril. Een kind dat mag zijn wie het is, ontwikkelt niet alleen zijn talent, maar ook zijn veerkracht.
Met hartelijke groet,
Team Bureaubegaafd